2023-03-29 11:16Pressmeddelande

BRA och ZeroAvia i gemensam satsning på vätgasflyg i Skellefteå

James Peck, Chief Customer Officer, ZeroAvia
Joachim Nordin, VD Skellefteå Kraft.
Ulrika Matsgård, VD BRA
Robert Lindberg, VD Skellefteå AirportJames Peck, Chief Customer Officer, ZeroAvia Joachim Nordin, VD Skellefteå Kraft. Ulrika Matsgård, VD BRA Robert Lindberg, VD Skellefteå Airport

Tillsammans med ZeroAvia, Skellefteå Kraft, och Skellefteå Airport gör flygbolaget BRA en gemensam satsning på vätgasdrivet flyg i Sverige.
Satsningen bygger på ZeroAvias teknologi som handlar om att utveckla en vätgasdriven drivlina som integreras i befintliga flygplansmodeller.

ZeroAvia, flygbolaget BRA, Skellefteå Kraft och Skellefteå Airport tillkännagav idag ett samarbetsavtal för att utveckla kommersiellt flyg med hjälp av ZeroAvias vätgasbaserade drivlina. Som en del av avtalet kommer ZeroAvia att samarbeta med flygplatsen, energibolaget Skellefteå Kraft och flygbolaget BRA för att demonstrera flygningar och utforska lansering av kommersiell verksamhet.

BRA, Sveriges ledande regionalflygbolag, kommer att tillhandahålla flygplan för framtida demonstrationer och för att utforska möjligheten att implementera tekniken på kommersiella flyglinjer. Tillsammans kommer ZeroAvia och BRA undersöka sätt att implementera ZeroAvias ZA600-drivlina, avsedd för flygplan med 9-19 säten och ZA2000, avsedd för flygplan med upp till 80 säten, i befintliga kommersiella flygplan, såsom ATR. BRA har för närvarande 14 ATR 72-600 i sin flotta med vilka de trafikerar 19 flyglinjer i Sverige, Finland och Danmark. Under våren startar bolaget upp charterflyg med åtta Airbus 319/320.

Skellefteå Airport är en av de tio största flygplatserna i Sverige sett till inrikesflyg. Tillsammans med övriga samarbetspartners kommer flygplatsen att undersöka den operativa infrastruktur som krävs för att möjliggöra de vätgasdrivna flygningarna.

Skellefteå Kraft har djup erfarenhet av förnybar produktion i regionen med vattenkraftverk i drift och vindkraftparken Blaiken som en del av sin portfölj. Bolaget kommer att analysera potentialen för produktion och leverans av vätgas som en del av projektet.

Vätgaselektrisk framdrivning innebär lägre driftskostnader och fossilfritt flyg, samt minskade luft- och bullerstörningar runt flygplatserna. Dessa fördelar kan i sin tur innebära ökad användning av regionala flygtransporter, ökad tillgänglighet i samhället samt på sikt ett lyft för regionala ekonomier.

Sverige är ett av de mest ambitiösa länderna i världen i sin strävan om att nå netto-noll för flyget med en gemensam ambition om att allt flyg ska vara fossilfritt till 2045 och att inrikesflyget ska vara fossilfritt redan 2030. Djärva projekt som detta är helt avgörande för att nå dessa mål, säger James Peck, Chief Customer Officer, ZeroAvia.

För att uppnå vårt ambitiösa mål om att nå netto-noll för våra internationella flygningar till 2045 och för våra inrikesflyg redan 2030, måste vi påskynda utvecklingen av ny teknik. Vi ser vätgasdrivna flygplan som en viktig lösning för internationella flygningar. Det är också viktigt för oss att bidra till initiativ som startas och drivs här i Norden, säger Ulrika Matsgård, VD för BRA.