BRA fortsätter sitt nära samarbete med Heart Aerospace och tecknar ett Expression of Interest med en uppdatering från ES-19 till ES-30. ES-30 presenterades igår på Heart hangarday.
Vi inledde vårt samarbete redan 2019. Det har idag utvecklats till en viktig del av vår strategi att nå netto-noll för vår inrikestrafik till 2030, säger BRAs VD Ulrika Matsgård.
Heart Aerospace ES-30, är ett elektriskt regionalflygplan med kapacitet för 30 passagerare. ES-30 ersätter den tidigare modellen ES-19 med kapacitet för 19 passagerare. ES-30 har elektrisk räckvidd på 200 kilometer. Ett reservhybridsystem som drivs på bioflygbränsle installeras för att säkra kraven på reservenergi för användning vid längre flygningar som komplement till batteriet, utan negativ påverkan på batteriets räckvidd. Detta ger ES-30 en total räckvidd på 400 kilometer med 30 passagerare, och flexibilitet att flyga upp till 800 kilometer med 25 passagerare, inklusive de reserver som flygbolag enligt krav alltid har.
Maria Fiskerud, hållbarhetschef på BRA, kommer att ingå i Heart Aerospace Industry Advisory Board, där bland annat kraven för flygplanet ES-30 kommer att definieras. Hon är också projektledare för det Nordiska nätverket för Elflyg som grundats av El-flyggruppen och Heart Aerospace.
BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt flygbolag, med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Målet att nå netto-noll utsläpp år 2030 gör oss till pionjärer inom fossilfritt flyg. Det gör vi bland annat genom att använda marknadens bränsleeffektivaste flygplan, bidra till att 100% bioflygbränsleanvändning certifieras snarast och bli en av de första att ta in elflyg i vår flotta. Vi lutar oss tryggt mot vår historia: - 2009 blev vi första passagerarflygbolag att miljöcertifiera oss - Sedan 2018 erbjuder vi alla våra resenärer att boka flygbiljetter med 100% bioflygbränsle Vi är idag Sveriges största inrikesflyg med 25 flyglinjer. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza och AMF.