2023-02-16 11:00Pressmeddelande

Apollo och BRA ingår samarbetsavtal värt 1,6 miljarder med hållbarhet i fokus

Från vänster Per G. Braathen, Styrelseorförande BRA, Ulrika Matsgård, VD BRA, Leif Vase Larsen, VD DER Touristik Nordic ABFrån vänster Per G. Braathen, Styrelseorförande BRA, Ulrika Matsgård, VD BRA, Leif Vase Larsen, VD DER Touristik Nordic AB

Apollo och BRA har ingått ett strategiskt samarbete om charterflygningar med start den 8 oktober 2023. Det treåriga samarbetet, med ett kontraktsvärde på cirka 1,6 miljarder kronor, innebär att BRA expanderar sin satsning på charter och att Apollo kan utveckla sitt fokus på attraktiva helgavgångar och flexibilitet över säsongerna. Flygningarna går huvudsakligen från Stockholm och Göteborg till 10 destinationer runt Medelhavet och görs med Airbus 320.

Samarbetet med Apollo innebär att BRA satsar vidare på sitt nya affärsområde charter och utökar sin flygplansflotta* med ytterligare två flygplan av typen Airbus 320 med plats för 180 passagerare. I avtalet finns även möjlighet att utöka samarbetet med fler Airbus 319 och Airbus 320. Samarbetsavtalet, som sträcker sig över tre år, omfattar flygningar på året runt-basis för Apollo från Stockholm Arlanda och Göteborg Landvetter till ett tiotal destinationer runt Medelhavet såsom Cypern, Egypten, Grekland, Kroatien, Spanien, Turkiet samt Kanarieöarna. Den första flygningen avgår den 8 oktober 2023.

Vi är både glada och stolta över att Apollo väljer BRA som partner i detta långsiktiga samarbete. Vi ser det som ett kvitto på att vårt erbjudande om charterflygningar med stort kundfokus i kombination med vårt ambitiösa hållbarhetsarbete är uppskattat och vi ser verkligen fram emot att välkomna Apollos gäster ombord, säger Ulrika Matsgård, VD på BRA.

Hållbarhetsambitioner som gemensam nämnare

Apollo har en hög ambition att producera och erbjuda hållbart resande, vilket har resulterat i att Apollo blev den första researrangören i Skandinavien att erhålla Travelife’s certifiering redan 2015. Förutom att erbjuda över 100 miljöcertifierade hotell, så är en mer hållbar flygresa en central del av Apollos hållbarhetsarbete.

BRA är sedan tidigare Sveriges ledande regionalflygbolag med stor kundnöjdhet och ambitiöst hållbarhetsarbete, vilket bland annat resulterat i att bolaget under 2022 nådde topp 20 på tidskriften Fortune Change the world list som uppmärksammar kommersiella företag som genom sin kärnverksamhet bidrar till en hållbar framtid. Även i satsningen på charter är hållbarhetsarbetet centralt hos BRA. Målet är att nå netto-noll för all inrikestrafik redan 2030 och för all utrikestrafik 2045. Det kommer att möjliggöras av nya affärsmodeller, moderna flygplan och nya bränsletyper.

Ambitiöst hållbarhetsarbete och stort fokus på hållbart bränsle förenar parterna. Redan från start kommer Apollos kunder ha möjlighet att köpa till biobränsle till sin resa. För Apollo är biobränsle en central del i det fortsatta hållbarhetsarbetet.

Vi har valt BRA som vår samarbetspartner för att vi delar samma syn på partnerskap, hållbarhet och service.  Våra affärer kompletterar varandra väldigt väl, och med BRA kan vi på ett effektivt sätt flyga våra kunder på dagar de helst vill resa samtidigt som vi kan anpassa vår kapacitet efter säsong, Leif Vase Larsen, VD på DER Touristik Nordic AB.

* BRAs nuvarande flotta består av fjorton ATR 72-600, fem Airbus 319 och utökas nu med två Airbus 320 och en Airbus i reserv.

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt flygbolag, med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Målet att nå netto-noll utsläpp för vårt inrikesflyg redan 2030 gör oss till pionjärer inom fossilfritt flyg. Det gör vi bland annat genom att använda marknadens bränsleeffektivaste flygplan, bidra till att 100% bioflygbränsleanvändning certifieras snarast och bli en av de första att ta in elflyg i vår flotta. Vi lutar oss tryggt mot vår historia: - 2009 blev vi första passagerarflygbolag att miljöcertifiera oss - Sedan 2018 erbjuder vi alla våra resenärer att boka flygbiljetter med 100% bioflygbränsle - Under 2022 genomförde vi världens första flygning med 100% biobränsle i båda tankarna Vi är idag Sveriges största inrikesflyg med 19 flyglinjer. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza och AMF.