2023-10-19 16:23Pressmeddelande

Tingsrätten godkänner BRAs ansökan om företagsrekonstruktion

Idag, den 19 oktober, har Solna tingsrätt beviljat flygbolaget BRAs ansökan om företagsrekonstruktion. Det är ett kvitto på att tingsrätten bedömer att det finns förutsättningar för att rekonstruktionen ska lyckas. Tingsrätten har utsett Nils Åberg från Advokatfirman Carler till rekonstruktör, i linje med bolagets förslag. Borgenärssammanträdet går av stapeln den 8 november i Solna tingsrätt och rekonstruktören kommer att kontakta berörda fordringsägare i närtid.

Det är ett positivt besked även om det var väntat. I och med beslutet får vi nu möjlighet att hantera våra tillfälliga finansiella utmaningar för att säkerställa jobb, bevara den viktiga flyginfrastrukturen i Sverige samt att skapa långsiktigt hållbara förutsättningar för BRA, säger Ulrika Matsgård, vd BRA.

Vid pressfrågor, kontakta:

press@flygbra.se

+ 46 10 7221662

Vid frågor till rekonstruktören, kontakta:

Nils Åberg, rekonstruktör

bra@carler.se

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt flygbolag, med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Målet att nå netto-noll utsläpp år 2030 gör BRA till pionjärer inom fossilfritt flyg. - 2009 blev BRA det första passagerarflygbolag att miljöcertifieras - Sedan 2018 erbjuder BRA alla resenärer att boka flygbiljetter med 100% bioflygbränsle - Under 2022 genomförde BRA världens första flygning med 100% biobränsle i båda tankarna - BRA är idag Sveriges största inrikesflygbolag sett till antal flyglinjer - BRA etablerade under 2023 ett nytt affärsområde med charterflygningar på uppdrag av researrangörer. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza och AMF.