Den svenska tillverkaren av hybrid-elektriska flygplan, Heart Aerospace, i samarbete med flygbolaget BRA har slutfört tester för markstöd av elflygplan i ett steg mot att göra miljövänligare flygresor till verklighet.
Testerna utfördes inom ramen för det svenska forskningsprojektet ELISE, som samlar teknikföretag, flygbolag och flygplatser för att utveckla infrastrukturen för elflyg i Sverige. Den här fasen av ELISE-projektet fokuserade på att skapa en fullskaligmodell av Hearts regionala ES-30-flygplan för att testa markhanteringsprocedurer.
Våra kommersiella kunder är angelägna om att minska sina driftkostnader och utsläppen från sina flottor, men de ställs inför komplexa utmaningar, som vilken laddningsstandard som ska installeras och hur man får effekt och energi till avlägsna flygplatser. Därför har vi ett nära samarbete med branschaktörer genom ELISE-projektet för att säkerställa att vi möter dessa specifika behov. Genom att arbeta med experter vill vi skapa en infrastruktur som är både optimalt för elflyget och för flygplatsens samlade operativa och infrastrukturella behov," säger Simon Reinberth, chef för flygplatsinfrastruktur på Heart Aerospace.
ELISE-projektet, som finansieras av den svenska innovationsmyndigheten Vinnova, driver snabb teknologisk utveckling och innovation, vilket är avgörande för att minska flygets miljö- och klimatpåverkan.
Som en av ledarna i flygbranschens övergång mot lägre växthusgasutsläpp tror vi att partnerskap som ELISE-programmet är nyckeln till att påskynda utvecklingen av avancerade teknologier som krävs för att nå branschens mål om netto-nollutsläpp. Genom att samarbeta med likasinnade aktörer som delar sin kunskap och expertis, och genom att dela resultaten med resten av industrin, är vi övertygade om att vårt engagemang kommer att spela en viktig roll i att snabbare få hybrid-elektriska och helt elektriska flygteknologier på marknaden," säger Lars Resare, hållbarhetschef på BRA.
Markstödsprocedurer som testades på Säve flygplats i Göteborg inkluderade:
Verifiering och testning av laddningsproceduren: Säkerställa pålitligheten och effektiviteten i laddningsprocessen för elflygplan.
Utvärdering av laddningsrutiner: Optimera laddningsrutiner för att förbättra den operativa effektiviteten.
Ombord- och avstigningsprocedurer: Effektivisera processerna för passagerare och gods specifikt för elflygplan.
Erfarenheter av markstöd och underhållsrutiner: Utbildning av markstödsmedarbetare för att säkerställa sömlösa operationer.
Det är mycket glädjande att Swedavia genom ELISE-projektet kan bidra med vår breda samlade kunskap och kompetens kring batteridrivet elflyg och dess infrastrukturella och operativa konsekvenser för flygplatser. Elflyg kan spela en viktig roll för regionalt flygande och därmed bidra till ökad tillgänglighet i vårt glesbefolkade land. Som världsledande i att driva flygplatser med minsta möjliga miljöpåverkan fortsätter vi att vara en aktiv partner i flygets nödvändiga klimatomställning genom att utveckla och möjliggöra framtiden för fossilfritt flygande, från batterielektriska flygplan till vätgasflygplan, samt användningen av SAF inom flyget”, säger John Nilsson, senior strateg med ansvar för el- och vätgasflygplan på Swedavia.
Sverige har en stark flygindustri och en transportinfrastruktur som är beroende av flygresor, och genom dessa markstödstester har visionen om miljövänliga flygresor kommit ett steg närmare verklighet.
Den här milstolpen är ett resultat av hårt arbete och engagemang från hela ELISE-konsortiet, som även inkluderar den svenska batteritillverkaren Northvolt, och en rådgivande styrelse bestående av Sveriges Regionala Flygplatser (SRF), Research Institutes of Sweden (RISE), Bromma Air Maintenance (BAM), Luftfartsverket (LFV), Transportstyrelsen (TS) och Trafikverket (TrV).
BRA är ett svenskt flygbolag med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Målet att nå netto-noll utsläpp inrikes år 2030 och utrikes 2045 gör BRA till pionjärer inom fossilfritt flyg. - 2009 blev BRA det första kommersiella flygbolaget att miljöcertifieras enligt ISO14001 - 2018 började BRA erbjuda flygbiljetter med 100% bioflygbränsle - 2021 blev BRA det första flygbolaget i världen att ansluta sig till SBTi (Science Based Target Initiative) - 2022 genomförde BRA världens första kommersiella flygning med 100% bioflygbränsle - 2023 etablerade BRA ett nytt affärsområde med charterflygningar på uppdrag av flera researrangörer. BRA är Sveriges största inrikesflyg sett till antal flyglinjer och har Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza och AMF.