2022-08-31 07:00Pressmeddelande

BRA ökar flygtrafiken mellan Östersund och Stockholm

Efterfrågan med BRA från Östersund har ökat stadigt sen pandemin vilket gör att flygbolaget med start den 12 september utökar sin flygtrafik från Åre Östersund till Stockholm Bromma från nuvarande tre dagar per vecka till sju dagar per vecka.

Efter att med anledning av pandemin dragit ned antalet avgångar rejält under en period kommer flygbolaget BRA nu alltså att inleda en förnyad satsning på linjen igen genom att flyga daglig trafik mellan städerna.

Vi har under våren och sommaren haft en ökad efterfrågan på flygresor mellan Jämtland och huvudstaden som lett fram till att vi nu försiktigt stärker trafiken igen och adderar fler avgångsdagar. Vi hoppas att det ska uppskattas av Östersundsresenärerna och vi är öppna för att öka ytterligare om detta visar sig vara lyckat, säger Martin Erkenborn som är kommersiell chef för flygbolaget BRA.

Det är med glädje jag välkomnar flygbolaget BRAs utökade tidtabell och satsning på regionen. Tillväxten och utvecklingen av regionen är beroende av alla trafikslag och där har flyget en viktig roll att fylla. Att BRA beslutat att erbjuda en förbättrad tillgänglighet är mycket positivt och tillskottet till flygplatsens befintliga trafikprogram är efterfrågat av både det lokala näringslivet och privatresenärer. Jag ser hoppfullt fram mot ett ökat samarbete och nästa steg i BRA utveckling av trafik till länet säger Peter Fahlén, flygplatschef Åre-Östersund Airport.

Från den 12 september blir det dagliga avgångar och i samband med att den dagliga flygtrafiken startar blir det åter möjligt boka och flyga från Östersund till BRAs övriga 10 städer i Sverige t.ex. Malmö, Göteborg, Ängelholm och Visby.

Mellan Östersund och Bromma flyger BRA med den bränsleeffektiva och mest klimatsmarta flygplanstypen ATR 72-600 med plats för 72 passagerare och vid bokningstillfället finns möjlighet att välja bioflygbiljettet med inblandning av bioflygbränsle. Läs mer på www.flygbra.se/hållbarhet

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt flygbolag, med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Målet att nå netto-noll utsläpp år 2030 gör oss till pionjärer inom fossilfritt flyg. Det gör vi bland annat genom att använda marknadens bränsleeffektivaste flygplan, bidra till att 100% bioflygbränsleanvändning certifieras snarast och bli en av de första att ta in elflyg i vår flotta. Vi lutar oss tryggt mot vår historia: - 2009 blev vi första passagerarflygbolag att miljöcertifiera oss - Sedan 2018 erbjuder vi alla våra resenärer att boka flygbiljetter med 100% bioflygbränsle - Från 2019 ingår klimatkompensering med 110% i alla biljetter. Vi är idag Sveriges största inrikesflyg med 25 flyglinjer. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza och AMF.