2024-05-22 10:14Pressmeddelande

BRA förstärker flygplansflottan med en tredje Airbus 320

senaste Airbus 320Airbus 320

BRA fortsätter att växa sin flygplansflotta som planerat och på tisdagen landade flygbolagets nyaste flygplan i Malmö. Flygplanet är en Airbus 320 CFM powered. Det nya flygplanet är bolagets 21:a i ordningen och kommer framför allt att flyga Apollos kunder mellan Skandinavien och södra Europa.

Under våren 2023 lanserade BRA ett nytt affärsområde inom charterflyg. I april 2023 gick den första flygningen för Ving med resenärer från regionala flygplatser runt om Skandinavien till Medelhavet. I oktober 2023 påbörjade BRA flygningar för Apollo. Utöver inrikesflyg och charterflyg erbjuder BRA även ACMI, bemannade flygningar på uppdrag av andra flygbolag. Sedan början av april har BRA två ATR 72-600 baserade i Wien som flyger i Österrike med omnejd på uppdrag av Austrian Airlines.

Denna strategiska flygplansleverans utgör en viktig milstolpe i företagets fortsatta tillväxtplan som charterleverantör med samma fokus på kundnöjdhet som för inrikesflyget. Passagerarna kan förvänta sig bekväma säten och en modern kabindesign som optimerar resenärernas komfort ombord.

Flygplanet har registreringsnummer SE-RGF leasas av DAE Capital och har inför leveransen genomgått en grundlig uppdatering både invändigt och utvändigt.

Det känns mycket bra att kunna välkomna vårt sjunde Airbusflygplan. Med det här tillskottet till flottan kan vi fortsätta utveckla och växa vårt erbjudande om charterflygningar såväl som ACMI där vi ser en tydligt växande efterfrågan, säger Fredrik Matseng, Operativ Chef och AM på BRA

I och med denna leverans bestå flottan av tre Airbus 320, fyra Airbus 319 och 14 ATR 72-600.

BRA är ett svenskt flygbolag med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Målet att nå netto-noll utsläpp inrikes år 2030 och utrikes 2045 gör BRA till pionjärer inom fossilfritt flyg. - 2009 blev BRA det första kommersiella flygbolaget att miljöcertifieras enligt ISO14001 - 2018 började BRA erbjuda flygbiljetter med 100% bioflygbränsle - 2021 blev BRA det första flygbolaget i världen att ansluta sig till SBTi (Science Based Target Initiative) - 2022 genomförde BRA världens första kommersiella flygning med 100% bioflygbränsle - 2023 etablerade BRA ett nytt affärsområde med charterflygningar på uppdrag av flera researrangörer. BRA är Sveriges största inrikesflyg sett till antal flyglinjer och har Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza och AMF.