2023-04-05 09:50Pressmeddelande

BRA flyger direkt mellan Skellefteå och Göteborg i sommar

BRA:s bränslesnåla Turboprop propellerplan flyger på max 8 000 meters höjd för minimal klimatpåverkan. BRA (Braathens Regional Airways AB).BRA:s bränslesnåla Turboprop propellerplan flyger på max 8 000 meters höjd för minimal klimatpåverkan. BRA (Braathens Regional Airways AB).

BRA förstärker sin position som Sveriges inrikesflygbolag och lanserar idag tre högsommarlinjer inrikes med start den 3 juli. En av linjerna är den efterlängtade direktlinjen mellan Skellefteå och Göteborg.

Med flygstart lagom till semestern återupptar BRA direkttrafiken mellan Göteborg och Skellefteå. Högsommarlinjen trafikeras tisdagar och lördagar under perioden 4 juli till 12 augusti. Utöver direktlinjen till Göteborg trafikerar BRA även sträckan Skellefteå – Stockholm Bromma söndagar och torsdagar året om.

Vi är otroligt glada över att återigen erbjuda våra kunder en direktlinje mellan Skellefteå och Göteborg. Efterfrågan på linjen var över all förväntan under förra sommaren och vi ser verkligen fram emot att hälsa både nya och återkommande kunder välkomna ombord i sommar igen, säger Martin Erkenborn, Kommersiell chef på BRA.

Vi är oerhört glada över att BRA har beslutat att trafikera Skellefteå – Göteborg även denna sommar då flyglinjen ligger högt upp på vår önskelista.
Skellefteåregionens starka utveckling har behov av ett ökat utbud av resealternativ som i sin tur skapar förutsättningar för fortsatt tillväxt.
Flyglinjen till och från Göteborg skapar nya möjligheter för både affärsresande, privatresande och turism, säger Robert Lindberg, VD Skellefteå Airport.

Mellan Skellefteå och Göteborg flyger BRA med det bränsleeffektiva och mest klimatsmarta regionalflygplanet ATR 72-600 med plats för 72 passagerare. Vid bokningstillfället erbjuds möjligheten att välja Bioflygbiljett med 50 procent inblandning av bioflygbränsle.

Tidtabell:
Skellefteå – Göteborg
Tisdagar kl 14.25
Lördagar kl 13.10

Göteborg – Skellefteå
Tisdagar kl 09.30
Lördagar kl 10.25

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt flygbolag, med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Målet att nå netto-noll utsläpp år 2030 gör oss till pionjärer inom fossilfritt flyg. Det gör vi bland annat genom att använda marknadens bränsleeffektivaste flygplan, bidra till att 100% bioflygbränsleanvändning certifieras snarast och bli en av de första att ta in elflyg i vår flotta. Vi lutar oss tryggt mot vår historia: - 2009 blev vi första passagerarflygbolag att miljöcertifiera oss - Sedan 2018 erbjuder vi alla våra resenärer att boka flygbiljetter med 100% bioflygbränsle - Under 2022 genomförde vi världens första flygning med 100% biobränsle i båda tankarna Vi är idag Sveriges största inrikesflyg med 25 flyglinjer. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza och AMF.