2023-06-07 13:54Pressmeddelande

BRA återstartar flyglinje mellan Kristianstad och Stockholm Bromma

BRA ATR 72-600BRA flyger ATR 72-600 mellan Kristianstad och Stockholm Bromma

Den 28 augusti återstartar BRA flyglinjen mellan Kristianstad och Stockholm Bromma. Den nya linjen kommer att trafikeras med två dagliga avgångar varje vardag i båda riktningarna med ett kort stopp i Växjö, samt söndag eftermiddag från Stockholm Bromma till Kristianstad.

Vi är mycket glada över att vara tillbaka i Kristianstad och kunna knyta ihop nordöstra Skåne med Stockholm Bromma. Den nya linjen möjliggör även för fortsatt resa inrikes eller till Helsingfors efter ett kort stopp på Bromma. Att vi återupptar flygningar mellan Stockholm Bromma och Kristianstad ligger helt i linje med vår långsiktiga strategi att bli hela Sveriges flygbolag, säger Martin Erkenborn, kommersiell chef på BRA.

Den nya linjen trafikeras med det bränsleeffektiva och klimatsmarta regionalflygplanet ATR 72-600 med plats för 72 passagerare. Vid bokningstillfället finns även möjlighet att välja en Bioflygbiljett med 50 procent inblandning av bioflygbränsle.

Vi är otroligt glada och överväldigade över att få detta på plats tillsammans med BRA. Vi har väldigt fina minnen från tiden då de opererade här senast, mellan hösten 2018 till pandemins intrång i mars 2020, säger Jonas Haak, VD på Kristianstad Österlen Airport.

Den nya linjen flygs med en mellanlandning i Växjö och total flygtid från Kristianstad till Bromma blir 1 timme och 40 min.

Även om flygningarna kommer ta 1:40 jämfört med dagens 1:15 så är det fortfarande det klart snabbaste sättet att ta sig till Stockholm från vårt område. Dessutom kommer flygningarna att göras med en större maskin med all den komfort det innebär, säger Haak.

Biljetter kommer att finnas till försäljning på flygbra.se inom ett par veckor.

Kristianstad – Stockholm Bromma

Måndag