Regeringen har i dag presenterat ett förslag om slopad flygskatt från och med den 1 juli 2025.
Det är positivt att Regeringen föreslår att ta bort den svenska flygskatten. Flygskattens syfte som ett klimatstyrande styrmedel har i praktiken aldrig fungerat då den inte baseras på de klimatpåverkande utsläppens storlek. Oavsett den faktiska klimatpåverkan från en passagerares specifika flygresa är flygskatten lika stor. Dessutom regleras redan flyget klimatpåverkande koldioxidutsläpp på vår marknad av det europeiska utsläppshandelsystemet (EU-ETS) som är under påtaglig förändring där den fria tilldelningen snabbt fasas ut. Avslutningsvis införs det från och med 2025 ett inblandningskrav av SAF/biobränsle inom EU.
Vi ser positivt på dagens budgetförslag och fortsätter vår resa för att stärka tillgängligheten genom effektiva flygförbindelser på den svenska inrikesmarknaden. Vårt mål är att inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030.
BRA är ett svenskt flygbolag med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Målet att nå netto-noll utsläpp inrikes år 2030 och utrikes 2045 gör BRA till pionjärer inom fossilfritt flyg. - 2009 blev BRA det första kommersiella flygbolaget att miljöcertifieras enligt ISO14001 - 2018 började BRA erbjuda flygbiljetter med 100% bioflygbränsle - 2021 blev BRA det första flygbolaget i världen att ansluta sig till SBTi (Science Based Target Initiative) - 2022 genomförde BRA världens första kommersiella flygning med 100% bioflygbränsle - 2023 etablerade BRA ett nytt affärsområde med charterflygningar på uppdrag av flera researrangörer. BRA är Sveriges största inrikesflyg sett till antal flyglinjer och har Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza och AMF.