2023-06-16 11:00Pressmeddelande

Flygbolaget BRA utökar trafiken till och från Kalmar

BRA-braathens-egional-airlines-SE-MKB-ground-sommarBRA flyger ATR 72-600 på sträckan Kalmar - Stockholm - Bromma

Från och med slutat av augusti utökar BRA antalet avgångar mellan Kalmar och Stockholm – Bromma från dagens 20 avgångar per vecka till 34.

I samband med att SAS väljer att lägga ner all trafik till och från Kalmar väljer BRA att utöka sin tidtabell mellan Stockholm – Bromma och Kalmar. Från och med slutet av augusti utökar flygbolaget antalet dagliga avgångar samt optimerar tidtabellen så att den passar perfekt för resor i tjänsten, med tidiga morgonavgångar samt eftermiddagsavgångar i båda riktningarna. Den nya tidtabellen möjliggör även för smidig transfer vidare till någon av flygbolagets 16 destinationer, efter ett kortare stopp på Bromma.

För oss är Kalmar en väldigt viktig region och vi utökar nu vår tidtabell för att säkerställa att vi kan erbjuda riktigt bra möjligheter för alla som vill resa till och från Stockholm eller vidare inrikes via Stockholm – Bromma. Vi tror att det finns stor potential i marknaden och att vi nu ökar vår närvaro i Kalmar ligger helt i linje med vår långsiktiga strategi om att knyta samman Sverige med Stockholm – Bromma som nav. Om efterfrågan finns i regionen är det inte omöjligt att vi utökar antalet avgångar ytterligare samt möjliggör för transfer vidare till ännu fler destinationer via Bromma. Vi ser fram emot att hälsa både nya och återkommande kunder välkomna ombord, säger Jimmie Bergqvist, Affärsutvecklingschef på BRA.

Det är för regionen och resenärerna till och från Kalmar Öland Airport otroligt positivt att BRA på så här kort varsel kan skapa ytterligare flygkapacitet. Med detta positiva beskedet minskar vi problematiken med tillgängligheten till i första hand Stockholm. Vi kommer självklart att tillsammans med BRA arbeta för att utveckla tillgängligheten ytterligare, säger Ronny Linberg, VD Kalmar Öland Airport.

Linjen mellan Kalmar och Bromma trafikeras med det bränsleeffektiva och klimatsmarta regionalflygplanet ATR 72-600 med plats för 72 passagerare. Vid bokningstillfället finns även möjlighet att välja en Bioflygbiljett med 50 procent inblandning av bioflygbränsle.