2024-09-17 07:05Pressmeddelande

Flygbolaget BRA ingår långsiktigt avtal med SAS

ATR 72-600 SE-MKKATR 72-600

BRA har ingått ett avtal som innebär att bolaget efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS, primärt med Arlanda som bas. Uppdraget är värt omkring sex miljarder och sträcker sig över sju år. Satsningen innebär att flygplansflottan kommer att utökas och fler piloter samt mer kabinpersonal kommer att rekryteras. BRA fortsätter att flyga alla linjer som vanligt med Bromma som huvudflygplats fram till och med december 2024.

De senaste åren har BRA utvecklat affärsområdet kontraktsflygningar åt researrangörer och andra flygbolag, detta utgör idag mer än hälften av verksamheten vid sidan om inrikes reguljärflyg. Inrikesmarknaden är betydligt mindre än den var före pandemin samtidigt som efterfrågan på kontraktsflygningar har ökat vilket lett till beslutet att inte fortsätta med reguljärverksamheten.

Det här samarbetet med SAS gör att vi både kan ta ansvar för flyginfrastrukturen i Sverige samtidigt om vi stärker verksamheten långsiktigt och säkrar jobb inom bolaget trots en utmanande inrikesflygmarknad, säger Per G. Braathen, styrelseordförande och ägare av BRA.

Vi satsar nu på det affärsben som har bäst marknadsmässiga förutsättningar. Vårt fokus just nu är att flyga våra kunder som vanligt ända fram till årsskiftet. Från och med nästa år kommer vi att flyga resenärer, men inte själva sälja biljetterna, säger Ulrika Matsgård, VD BRA.

BRA kommer att anpassa organisationen utifrån en renodling av verksamheten utan den olönsamma reguljäraffären. Beslutet innebär att ett varsel kommer att läggas under dagen som berör marktjänster och administrativa funktioner. Samtidigt kommer det att ske en utökning av flygplansflottan och det finns rekryteringsbehov av flygplansbesättningar. Fackliga organisationer och medarbetare är informerade.

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt flygbolag med målet att nå netto-noll utsläpp inrikes 2030 och utrikes 2045. - 2009 blev BRA det första kommersiella flygbolaget att miljöcertifieras enligt ISO14001 - 2018 började BRA erbjuda flygbiljetter med 100% bioflygbränsle - 2021 blev BRA det första flygbolaget i världen att ansluta sig till SBTi (Science Based Target Initiative) - 2022 genomförde BRA världens första kommersiella flygning med 100% bioflygbränsle - 2023 etablerade BRA ett nytt affärsområde med charterflygningar på uppdrag av flera researrangörer. BRA har Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI och ägs av det svenska investmentbolaget Braganza och AMF.