2022-09-12 11:35Pressmeddelande

BRA tillbaka i Finland - premiär idag för nya linjen till Helsingfors

Helsingfors, Finland. Helsingfors, Finland.

BRA fortsätter sin tillväxtresa i Norden och idag avgår den första flygningen mellan Stockholm-Bromma och Helsingfors flygplats. Den nya linjen, med 6 avgångar i veckan, möjliggör snabba och smidiga flöden mellan Helsingfors och Stockholm- Bromma, med goda transfermöjligheter till och från BRAs övriga inrikesdestinationer.

– Det blir otroligt spännande att återigen börja flyga till Finland. Att vi nu knyter samman den finska huvudstaden med den svenska på Stockholm-Bromma flygplats ger möjlighet både till utveckling av affärer samt ökad turism mellan länderna, säger BRAs kommersiella chef Martin Erkenborn.

Linjen från Stockholm-Bromma till Helsingfors kommer att ha en tur- och returresa alla dagar i veckan utom lördagar.

Måndag – Fredag (lokala tider)
BMA-HEL 8.20-10.30
HEL-BMA 11.00-11.10

Söndagar (lokala tider):
BMA-HEL 12.00-14.10
HEL-BMA 14.40-14.50

– Tack vare en ökad efterfrågan var beslutet att erbjuda kunderna en direktlinje mellan Helsingfors och Stockholm-Bromma mycket naturligt. Satsningen ligger helt i linje med BRAs långsiktiga strategi om en expansion även utanför Sveriges gränser. Med den här linjen erbjuder vi inte bara direkttrafik mellan Helsingfors och Stockholm-Bromma utan också möjlighet att checka in direkt till Finland från alla våra destinationer i Sverige med bara 20 minuters transfertid, säger Martin Erkenborn, Kommersiell Chef på BRA.

Mellan Helsingfors och Bromma flyger BRA med den bränsleeffektiva och mest klimatsmarta flygplanstypen ATR 72-600 med plats för 72 passagerare. Vid bokningstillfället finns möjlighet att välja Bioflygbiljettet med inblandning av bioflygbränsle.

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt flygbolag, med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Målet att nå netto-noll utsläpp år 2030 gör oss till pionjärer inom fossilfritt flyg. Det gör vi bland annat genom att använda marknadens bränsleeffektivaste flygplan, bidra till att 100% bioflygbränsleanvändning certifieras snarast och bli en av de första att ta in elflyg i vår flotta. Vi lutar oss tryggt mot vår historia: - 2009 blev vi första passagerarflygbolag att miljöcertifiera oss - Sedan 2018 erbjuder vi alla våra resenärer att boka flygbiljetter med 100% bioflygbränsle - Från 2019 ingår klimatkompensering med 110% i alla biljetter. Vi är idag Sveriges största inrikesflyg med 25 flyglinjer. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza och AMF.