I samband med att bolagets långsiktiga kommersiella avtal avseende Airbusproduktion löper ut har en marknadsöversyn genomförts för att säkerställa att flottastrategin ligger i linje med framtida marknadsbehov och skapar långsiktig lönsam tillväxt. För att bättre tillgodose kundernas efterfrågan har styrelsen beslutat om en inriktning som innebär en växande enhetsflotta av turbopropflygplanet ATR72-600 och en successiv utfasning av Airbus. Därmed kommer flygbolaget Braathens att bli en renodlad ACMI-leverantör inom segmentet turbopropflygplan på den europeiska flygmarknaden.
Den strategiska inriktningen grundar sig delvis på att avtal med researrangörerna snart löper ut, samtidigt som bolagets nuvarande Airbusflygplan inte längre anses optimalt konfigurerade för att möta kraven från såväl researrangörskunder som traditionella flygbolag med enhetsflottor. Braathens ser därför ett behov av att på sikt anpassa flottan för att bättre motsvara marknadens behov.
Allt fler flygbolag satsar på enhetsflottor för att uppnå ökad effektivitet och stordriftsfördelar, samtidigt som behovet av flexibel kapacitet fortsätter att växa. ACMI-lösningar är attraktiva eftersom det möjliggör för flygbolag att snabbt anpassa flottor för att möta förändrade behov. Just turbopropflygplan har en central roll eftersom de är energi- och klimateffektiva samt lämpar sig för att utvärdera nya linjer, täcka säsongsvariation och för att erbjuda fler avgångar på sträckor där större flygplan inte är lönsamma. För Braathens innebär det att efterfrågan främst riktas mot ATR72-600, medan nuvarande Airbus-flotta inte möter behoven på ett kommersiellt hållbart sätt.
- Vår omställning inleddes redan förra året. I ljuset av hur marknaden har utvecklat sig och dess behov, bedömer vi inte att Airbusproduktionen har förutsättningar att uppnå långsiktig lönsamhet. Vi har ett stort ansvar gentemot medarbetare, kunder, resenärer och ägare att erbjuda marknaden den typ av flygplanskapacitet som efterfrågas. Genom att anpassa vår verksamhet kommer vi kunna erbjuda ACMI-lösningar som efterfrågas samtidigt som vi bygger en mer renodlad affär och kostnadseffektiv affär som har goda förutsättningar för tillväxt, säger Per G. Braathen, styrelseordförande och ägare Braathens.
Bolagets långsiktiga kommersiella avtal avseende Airbusproduktion löper till och med december 2026. Totalt berörs sju flygplan som succesivt kommer att fasas ut ur flottan fram till 2027. I linje med den nya flottastrategin är det bolagets avsikt att, i så stor utsträckning som möjligt, erbjuda berörd personal möjlighet att fortsätta tjänstgöra på, eller med, ATR72-600. Dialog med berörda fackföreningar har inletts. Arbetet fortsätter med att vidareutveckla verksamheten med målet att öka effektiviteten, reducera kostnaderna och fortsätta att utveckla Braathens som arbetsplats.
- Det är naturligtvis med vemod vi fasar ut Airbus ur flottan, men vi måste fokusera på det marknadssegment där vi har bäst förutsättningar att utveckla bolaget långsiktigt. Vi hoppas att medarbetare som påverkas i så stor utsträckning som möjligt både ska vilja och kunna stanna i bolaget. Vår målsättning är att fortsätta utveckla en attraktiv och hållbar arbetsplats med goda möjligheter till långsiktig utveckling för både medarbetare och verksamhet. Nu fortsätter vi vår omställning mot de områden där vi har bäst förutsättningar att växa, stärka vår konkurrenskraft och skapa nya möjligheter – både för bolaget och för våra medarbetare, säger Malin Brandtvig, vd Braathens.
With a long history as a regional airline and a strong commitment to sustainability, Braathen has evolved from a celebrated Swedish regional airline into a trusted partner for flexible wet lease and charter solutions. Our aviation legacy dates back to 1946, when the Braathens family founded their first airline. Building on our Nordic heritage and more than 75 years of aviation expertise, we are uniquely positioned to meet the evolving needs of our clients and deliver capacity precisely where and when it’s needed. Our diverse fleet includes ATR 72 turboprop aircraft as well as Airbus 319 and 320, enabling us to serve a wide range of regional demands across Europe.