2022-03-14 16:39Nyheter

BRA inför bränsletillägg

BRA flygplanstypen ATRBRA flygplanstypen ATR

Vi följer noggrant utvecklingen av den ryska invasionen av Ukraina och förfäras över alla oskyldiga människor som drabbas. För oss på BRA är människors säkerhet alltid vår första prioritet. Det gör att vi konstant ser över och förbättrar flygsäkerheten och flygprogrammet för att trygga och säkra våra kunder och medarbetare.

Vi utvärderar och följer situationen löpande baserat på det europeiska flygsäkerhetsorganet EASAs och Transportstyrelsens riktlinjer. I dagsläget har vi beslutat om totalt flygförbud i den s.k. röda zonen, vilket innefattar Belarus, Moldavien, Ukraina och delar av Ryssland, öster om Ukraina.

Vår verksamhet påverkas inte direkt av kriget, dock ger konsekvenserna en oro på den finansiella marknaden världen över, vilket indirekt har påverkat oss. En av följderna är bland annat de stigande bränslepriserna som skett under vintern och nu rusat ytterligare den senaste månaden. På grund av de ökade bränslekostnaderna kommer vi från och med nästa vecka införa ett bränsletillägg på 80 kronor per flygsträcka mellan två flygplatser.

Våra tankar går naturligtvis först och främst till det ukrainska folket och dess nära och kära världen över.

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt flygbolag, med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Målet att nå netto-noll utsläpp år 2030 gör oss till pionjärer inom fossilfritt flyg. Det gör vi bland annat genom att använda marknadens bränsleeffektivaste flygplan, bidra till att 100% bioflygbränsleanvändning certifieras snarast och bli en av de första att ta in elflyg i vår flotta. Vi lutar oss tryggt mot vår historia: - 2009 blev vi första passagerarflygbolag att miljöcertifiera oss - Sedan 2018 erbjuder vi alla våra resenärer att boka flygbiljetter med 100% bioflygbränsle - Från 2019 ingår klimatkompensering med 110% i alla biljetter. Vi är idag Sveriges största inrikesflyg med 25 flyglinjer. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza och AMF.